Oldal kiválasztása

A 2017/2018 tanévben tartott táboraink

 

Nyári kémiatábor

június 18-22.
Balatonfenyves

Június 18-22-ig ötnapos kémiatábort szerveztünk a 9.a és 9.b osztályos tanulóknak. A táborban 20 diák és két kísérőtanár (Balázsné Kerek Marianna és Albert Attila) vett részt.

A kémia iránt érdeklődő diákokkal töltöttünk öt napot Balatonfenyvesen. A tábor naponta két 4 órás foglalkozást és sok sportolási lehetőséget jelentett. A foglalkozásokon számítási feladatokat oldottak meg a diákok 3-5 fős csoportokban. Egymást segítve dolgoztak egy-egy csoporton belül, a lemaradó társaiknak az előrébb tartó barátaik magyarázták a megoldásokat. A tanárok a diákok között járkálva magyarázták el a nehezebb lépéseket. Külön örömünkre szolgált, hogy három humán tagozatos diák is lelkesen vett részt. Sokat tanultunk, az öt nap alatt átlagosan 50 emelt szintű számítási feladatot oldottunk meg, sőt dolgozatot is írtunk belőlük.

A munka után jól esett a sport. Rengeteget röplabdáztunk, úsztunk, és egy délután kirándultunk a fonyódi kilátóba, ahonnan a Balaton nagy része látható volt. Mi tanárok, egy emberileg fantasztikus csoportot ismertünk meg egy kicsit más oldalról. A diákok egymást segítve, bíztatva és egymással törődve dolgoztak és játszottak. Kedves, baráti stílus uralkodott közöttük, így nemcsak nekünk tanároknak, hanem a diákoknak is nagyon szép öt nappal kezdődött az idei vakáció.

 

Nyári drámatábor

2018. június 18-22.
Budapest Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium könyvtára

A tábort vezető pedagógus: Pásztorné Csörgei Andrea

Nagy Viola és Vitószki Eszter, 10.d osztályos tanulók, egy nap, a közösségi munka keretén belül, segítőként részt vettek a táborban.

Közvetlenül a tanév véget érte után tartottuk meg napközis drámatáborunkat. A táborban elsősorban a drámaszakkörös gyerekek vettek részt, szinte teljes létszámmal, a csapatot néhány kisebb testvér és osztálytárs egészítette ki. Mivel az éppen zajló érettségik miatt az iskola udvarát nem tudtuk használni, a foglalkozásokat a könyvtárban, illetve az iskola előtti téren, játszótéren tartottuk.

A tábor tematikáját a Grimm-mesékre építettük, így a klasszikus, alapvető drámás, személyiségfejlesztő és csapatépítő játékok és gyakorlatok mellett, jól ismert Grimm-mesék alapján csoportmunkában karaktereket és jeleneteket alkottunk, majd fűztük össze egyetlen történetté, melyből végül filmet forgattunk (amit az utolsó nap a szülők is megtekinthettek). A gyerekek így ismerkedhettek meg közelebbről a kreatív írás, a dramaturgia, az adaptáció fogalmával, gyakorolták az improvizációt, a szabadtéri játékok segítségével pedig a térkihasználást. Mindezeknek a tapasztalatoknak – reményeink szerint – a következő tanévi színpadi munka során nagy hasznát fogjuk venni.

Egy nap kirándulást tettünk a Budapest Bábszínházba, ahol betekintést nyerhettünk a kulisszák mögötti világba, a gyerekek különféle bábos technikákat próbálhattak ki, majd drámapedagógiai foglalkozás keretén belül közösen szőhettek és játszhattak el egy mesét az ún. tárgybáb-technika segítségével.

Mind a szülők, mind a gyerekek által adott visszajelzések szerint a tábor jó hangulatú és sikeres volt, reméljük, ezzel új hagyományt teremtettünk az iskola életében.

 

9.c osztály nyári tábora

2018. június 19-22.
Tápiószentmárton, Tápió-vidék Természeti Értékeiért Közalapítvány, Boros Ádám Ifjúsági Szállás.

Részt vett 28 diák és 2 tanár: Fazakas Tünde és Szabó Márta

Vonattal utaztunk, a helyszín kb. egy óra alatt érhető el. A szállás nagyon tiszta, rendezett, 6-8 ágyas szobákkal, szobánként vizes blokkal rendelkezik. Az étkezést étteremből rendelték, korszerű és tiszta tálalókonyhából tálalták.

A program a közösségi szolgálat keretében akácirtás volt a Közalapítvány területén, illetve egy információs tábla helyreállítása. A munka előtt a munkavédelmi eligazítás megtörtént, védőkesztyűt, védőitalt (ásványvizet), védőkesztyűt és eszközöket kaptunk.

A kemény fizikai munka okozott nehézségeket, elmondható, hogy látszott, szokatlan és nagyon fárasztó ez számukra, de az osztály fegyelmezetten, odaadással teljesítette a feladatokat. Külön élvezetet jelentett a fejszehasználat rejtelmeinek elsajátítása, ezért némi sorbanállás is kibontakozott a fejszehasználat jogának megszerzéséért. A munka után társasjáték, röplabda, pingpongozás folyt. Ezekhez a szabadidős programokhoz minden eszköz rendelkezésre állt.

Szakmai programok keretében meglátogattuk a NÖDIK Növényi Diverzitás Központot, ahol szakavatott vezetés keretében ismerhettük meg, hogyan őrzik meg a magyarországi kultúrnövények genetikai állományát. Megtekintettük a Vízparti Élet Házában a kiállítást és a táborhely közelében elterülő láprét színes élővilágát – szintén szakszerű vezetéssel. Egy alkalommal csillagászati előadást tekintettünk meg, ami után távcsőn keresztül csodáltuk meg a látható bolygókat. A fáradalmak kipihenését közös strandolás illetve fagyizás is enyhítette. Mindeközben esténként élénken követtük a foci vébé meccseit. Utolsó este természetesen tábortűzzel zártuk a programot, amelyet az osztály 2 órás változatos dalos repertoárja tett emlékezetesség. A helyiek hitetlenkedve hallgatták, hogy két órán keresztül nem szakadt meg a dalfolyam.

Vezetőnk, Antalicz Csaba gondoskodott a programokról, és minden kérésünket odaadóan teljesítette, mindenben számíthattunk rá. Nagy szeretettel irányította a tábor szakmai programját.

Az osztály magatartása példamutató volt, fegyelmezetten dolgoztak, figyeltek egymásra és az előadásokra. Jól éreztük magunkat.

 

Biológiatábor

2018. július 2-6.
Bakonybél, Pajta Erdei Iskola

A 2018-as Fazekas Biológiatáborba 41 diákunk jött el (egy fő külsős), ebből 11 idén vagy tavaly érettségizett ifi segítő volt. A tábor 2018. július 2-6-ig került megrendezésre a bakonybéli Pajta Erdei Iskola épületében, az étkezést a közeli Pikoló étteremben biztosították. A tábor szervezői Erős- Honti Julianna és Erős-Honti Zsolt voltak, táborvezető Erős-Honti Julianna volt, 2-4. délutánig kísérőtanárként Kádárné Szalay Eszter segített, mert Erős-Honti Zsolt 3-án este tudott csatlakozni a táborhoz. A gödöllői egyetem állatökológusa, Herényi tartott vízi rovarok vizsgálatával kapcsolatos terepgyakorlatot.

A tábor programja főleg faj-és társulásismereti kirándulásokból, rovarász terepgyakorlatból, könnyedebb szakmai előadásokból állt. A tábor célja a diákok motiválása, terepi ismereteinek bővítése, kritikus, kutatói szemléletük kialakításának fejlesztése.

 

A 2024D Tisza-tavi kirándulása

A kirándulás szervezésekor az a szándék vezérelt, hogy leendő 7. d osztály mielőbb közösségként kezdjen működni, vagyis a különböző iskolákból érkező gyerekek hangsúlyozottan nem iskolai környezetben ismerkedjenek meg egymással, közösen végzett tevékenységek során alakuljanak ki kapcsolataik, köttessenek barátságaik; a jelen lévő „vén diákok” pedig bizonyos értelemben véve idősebb testvérként segítsék őket Fazekasossá válni.

A Tisza-tó poroszlói medencéje és a kenuzás, mint helyszín (és életforma) több szempontból is tökéletesen megfelelő a kitűzött cél eléréséhez:

  • A szállás és ellátás kulturált, biztonságos környezetben, önellátással történt: azaz a túravezetők által beszerzett alapanyagokból reggelente közösen készítettük el szendvicsebédünket, illetve esténként bográcsban, közösen készítettük elő és főztük meg vacsoránkat.
  • A napi túrák, bóklászások során a hajók legénységének összetétele naponta változott. Ennek háttérben meghúzódó, kézenfekvő oka az volt, hogy legyenek képesek együtt működni; a közös cél elérésének érdekében akaratukat másnak alárendelni; mások véleményét – meglátását elfogadni és evidenciában tartani; közös normáink kialakításában tevékenyen részt venni. A kormányosként beosztott „ifik” pedig egyrészt a biztonságukat felügyelték, másrészt tapasztalataikkal beilleszkedésüket segítették, beszélgetéseik során szemléletüket formálták.
  • A fokozatosan emelt túra-távok teljesítése után levezetésként a poroszlói szabadstrandon fürödtünk és játszottunk; népszerű volt a „gyilkosos” illetve a kép-asszociációs, valamint a fergeteges 3D-twister játék.

Nem tudom eléggé megköszönni a 2018. d volt diákjainak segítségét és közreműködését – jelenlétük, munkájuk meghatározó eleme volt az új közösség kialakításának – melyet a Szülőktől eddig kapott visszajelzések is megerősítettek. Köszönet illeti tehát: Csákai-Szőke Péter; Farkas Ádám; Szabó András; Szűrös Márton Péter és Zarándy Levente tanulóinkat. Ez úton köszönöm a Szülők segítségét; azonnal átlátták e csapatépítő kirándulás fontosságát – és teljes mértékben támogatták azt.

 

Filozófiai Diáktalálkozóról

2018. július 2-5.
Pécs

Az idei Filozófiai Diáktalálkozónak, vagyis a FIDI-nek Pécs adott otthont. A rendezvényt július 2. és 5. között szerveztük meg a Hajnóczy kollégiumban. A Fazekasból 7 diák és 1 kísérőtanár vett részt.

Az immár több, mint egy évtizedes találkozónak kialakult programrendje van, és ehhez az idén is tartottuk magunkat. A Magyar Filozófiai Társaság adja meg az általa szervezett éves konferenciának megfelelő témát, ez idén a polisz volt. És a Társaság biztosítja azt is, hogy a FIDI-n legyenek egyetemi tanárok, akik előadásokat, műhelyfoglalkozásokat tartanak az első napokon, hogy bevezessék a diákokat a kijelölt témába. Az idén Demeter Tamás, Pete Krisztián, Barcsi Tamás, Kocsis László és Weiss János professzor volt ebben a segítségünkre. A FIDI legfontosabb programja a diákok előadásaiból és az azokat követő, illetve fűszerező élénk vitákból áll. A Fazekasból Ujváry Szilvia (12.d), Kovács Marcell Dorián (12.d), Gyöngyösi Máté (11.d) tartottak igen értékes előadásokat. A FIDI-n aktívan részt vesznek volt FIDI-s, immár egyetemen tanuló diákok is: két filozófiai diákolimpikonunk, akik immár Cambridge-ben tanulnak filozófiát, tartottak a témában egy-egy műhelyfoglalkozást, nagy sikerrel. (Mindketten a Fazekasban kezdték a filozófiával való foglalatoskodást, illetve az egyikük, Merker Iván 7 évig iskolánk diákja volt.)

Minden évben megtekintünk és elemzünk egy előre kiválasztott filmet. Most Jeles András A rossz árnyék című alkotását dolgoztuk fel. Érdekesség, hogy a film még nem került bemutatásra a mozikban, a forgalmazótól premier előtt kaptuk meg. A vetítést hosszú és tartalmas beszélgetés követte.

Mindezeket a programokat hosszú séták, és a pécsi nevezetességek felkeresése egészítették ki.

A FIDI nagyon fontos küldetést teljesít: összehozza a filozófia iránt elhivatott egyetemi tanárokat, egyetemistákat, doktoranduszokat és a középiskolás diákokat. Bízom benne, hogy a kezdeményezés kitart a jövőben is.

 

Angoltábor

2018. július 30. – augusztus 6.
Fonyód, Tóth Villa

Tizedik éve minden nyáron megszervezzük a Fazekas angol nyelvi táborát. A táborban felső tagozatos diákok vesznek részt táborozóként, s a tanárok munkáját gimnazista és már végzett egyetemista diákok segítik.

Az idei tábor 2018. július 30. és augusztus 6. között került megrendezésre Fonyódon, a Tóth villában.

9 jövendőbeli hatodikos, 19 hetedikes, 6 nyolcadikos, 6 kilencedikes és 6 gimnazista diák vett részt a táborban, valamint 9 régi diákunk segítette a három angoltanár munkáját. A napi 2X60 perc tanóra mellett projektórákat is tartottunk, a csapatok játékos versenyeken mérhették össze tudásokat (volt kreatív írás, tánc, Egy Perc és Nyersz! és számos kvízjáték), az egy hetes tábor alatt 5 különböző projektfeladat készült el (2 gyerekek által felvett, szerkesztett és vágott kisfilm, egy színdarab, 2 társasjáték és egy blog). Kísérőtanárok: Bolesza-Váradi Andrea, Tokár Gábor, Ungor Andrea.

A tábor kezdete előtt kialakítottuk a tanulócsoportokat (1 ötödikes A1/A2-es, 2 hatodikos A2/B1-es, egy B1-es és egy B2-es csoportot), az egyes szintekhez többnyire háromféle szintű óravázlat készült, az 5 napra 5 szerzőtől 5 különböző témában. Minden eddigi tábornak volt valamilyen központi témája. Az idei tábor rendhagyó volt, mert teret engedtünk a bennünk megbúvó játékos nyelvésznek, s a napi témákat egy nagyon laza szállal kötöttük csak össze. A témákat olyan kulcsszavakhoz kapcsolódóan határoztuk meg, amelyekben szerepelt a TEN betűkapcsolat (az óratervek készítői és a kulcsszavak: Ungor-pretence, Bolesza-existence, Rónai-tension, Tokár-detention, Töklincz-bartending).

Minden tábornak célja az, hogy a különböző szinten lévő, különböző életkorú diákok egymást megismerve, együttműködve tanuljanak egymástól is. Erre találtuk ki a csapatok csatáját (Battles). Minden napra jutott egy csapatverseny, egy feladat, amelyre a vegyes összetételű csapatoknak készülniük kellett. Még a buszon elkészült a csapatbeosztás. A csapatokhoz hozzárendeltük a tizedikeseket csapatvezetőnek (Jex Lili, Barna Veronika, Barna Attila, Littmmann Márton, Nemes Benedek és Teszelszky Matyi).

Az első teljes munkanap a táborban rögtön egy olyan témával kezdődött, amelyet szokásainktól eltérően ugyanúgy dolgoztunk fel mindhárom szinten. Álhírekről, színlelésről, csalásról és az ezek ellen való védekezésről beszélgettünk, szereztünk tapasztalatokat, igyekeztünk fejleszteni kritikai érzékünket a délelőtti és délutáni tanórák alatt.

A szerdai napon már jelentkeztek a fáradtság, kialvatlanság első jelei az éjszakai baglyokon, így pont aktuális volt a nap túlélési praktikákról szóló témája. Délelőtt a vadonban való túlélés lehetőségeiről beszélgettünk, olvastunk, délután pedig az első csoportosok arról, milyen veszélyek leselkednek az élőlényekre és megismerkedtek néhány állatfajjal, melyeket a kihalás veszélye fenyeget. Elgondolkoztunk múlton és jövőn, s jelenbéli tetteink következményein. A 2. és 3. csoport volt a leglelkesebb a délutáni foglalkozások után, mert ők tesztelhették, milyen túlélési esélyeik lennének egy horrorfilmben. A 4. és 5. csoport megismerkedhetett egy sikeres projekttel, egy jó példával, amely az Egyesült Államok címerállatának, a fehérfejű réti sasnak a megmentéséről szólt.

A csütörtöki nap kulcsszava a feszültség (tension) volt. Sokféle téma kapcsolható ehhez a szóhoz, s Eszter, az órák megtervezője, ügyesen megtalálta, melyik korosztályhoz melyik téma illik a leginkább. Az első csoporttal érzelmekkel és kulturális különbségek nyelvi megnyilvánulásaival foglalkoztunk. Olyan szavakról, érzelmekről, emberi megnyilvánulásokról beszéltünk, amelyek egyes kultúrákban olyan gyakoriak, hogy egy külön szó is kialakult rájuk.

A pénteki napon a krimi kapott nagy szerepet. Kitaláltuk egy logisztori megoldását, megnéztünk egy animációs filmet, oldottunk meg bűneseteket megfigyeléseink segítségével, hallgattunk zenét (Anastacia: Love Is a Crime), olvastunk híres detektívekről és Al Capone Chicagójáról, készítettünk interjút, írtunk cikket és összeállítottuk a tábori szabályzatot, miután megismertünk sok meglepő és megdöbbentő törvényt, amelyeket az USA egyes tagállamaiban hoztak.

Az utolsó napra olyan témát választottunk, amely méltó és frissítő befejezése egy olyan tábornak, amely a nyár egyik legmelegebb hetében zajlott. Az előző táborokban megismerkedtünk az angol nyelvterületek legnépszerűbb süteményeivel, sütöttünk csokoládétortát, sajttortát, sőt az is előfordult, hogy egy népszerű angol édesség, az English Trifle elkészítése volt a csapatversenyek egyik feladata, az idén azonban az italok kerültek terítékre. Alkoholmentes koktélokat készítettünk, és persze csakis nyelvi fejlődésünk érdekében szövegértési gyakorlatként megnéztük, hogy hogyan készíti el az italokat a híres angol szakács, Jamie Oliver.

Délután a projektfeladatokra koncentrált mindenki, hiszen be kellett mutatni az egész heti munka eredményét. A kisfilmeket feltöltöttük Google Drive-ra, nem nyilvánosak, de kérésre tudunk linket küldeni. A tábori Cluedo nagyon impozánsan néz ki, s megmutatja, hogy diákjaink mennyi mindenben tehetségesek.  Tehetségüket, kitartásukat és tudásukat díjkiosztó ünnepélyen jutalmaztuk. A csapatverseny eredményének kihirdetés mellet a kiemelkedő egyéni teljesítményeket is díjaztuk édességgel, jutalomkönyvvel, tábori valutával (gémkapocs) és kézfogással.

Dráma projektünket a kezdetektől fogva Takács Zalán, a Vígszínház művésze vezeti, aki vasárnap még a Szegedi Szabadtéri Játékokon játszott a Rómeó és Júlia darabban.

A tábor költségeihez az idén is jelentős mértékben hozzájárult a Fazekas Kulturális, Oktatási és Sport Alapítvány, amit ezúttal is nagyon köszönünk, hiszen ők teszik lehetővé, hogy segítőink évek óta részt vehessenek a táborban, hogy a tábor megfelelően dokumentálva lehessen a stúdiósoknak köszönhetően, s hogy a táborozók szüleinek ez ne jelentsen extra költséget.

 

Biciklitúra (7.c osztály)

2018. július 23-28.
Cserhát

A 7. c osztály Foki Tamás vezetésével, 19 tanulóval biciklitúrán volt a Cserhátban 2018 július 23 – 28. között. A szállás Bánkon, a kempingben volt. Mindennap innen bicikliztek, csillagtúraszerűen 30-60 kilométereket a környék érdekes, bár kevéssé ismert nevezetességei felé. Megnézték a nógrádi várat, a nógrádsápi templomot, a Mikszáth- kúriát Horpácson, tettek igazi hegyi túrát és strandoltak is. Összesen kb. 240 kilométert tekertek. Kísérőjük Bajnok Dénes 12.c osztályos tanuló volt. Rendkívüli esemény, baleset szerencsére nem történt.