Latin nyelvet tanító kolléga:
Péli Ágota, latin nyelv és irodalom szakos innovatív mestertanár.
e-mail: pelia@fazekas.hu
Szakmai tapasztalatok: 1990. óta tanít iskolánkban, országos és nemzetközi versenyekre felkészítés, közép- és emelt szintű érettségi vizsgára felkészítés, közép- és emelt szintű érettségi vizsgáztatás (Budapesten és Pest megyében), közép- és felsőfokú nyelvvizsgára felkészítés, többéves egyetemi oktatói tapasztalatok.
Utóbbi évek versenyeredményei latin nyelv tantárgyból:
Versenyeredmények / kiemelkedő sikerek latin nyelv tantárgyból a 2023-2024-es tanévben. Megtekinthető itt
Versenyeredmények / kiemelkedő sikerek latin nyelv tantárgyból a 2022-2023-as tanévben. Megtekinthető itt
Versenyeredmények / kiemelkedő sikerek latin nyelv tantárgyból a 2021-2022-es tanévben. Megtekinthető itt
Versenyeredmények / kiemelkedő sikerek latin nyelv tantárgyból a 2020-2021-es tanévben. Megtekinthető itt
Versenyeredmények latin nyelv tantárgyból a 2019-2020-as tanévben. Megtekinthető itt
Versenyeredmények latin nyelv tantárgyból a 2018-2019-as tanévben. Megtekinthető itt
Kiemelkedő siker a „Pro patria et libertate” II. Rákóczi Ferenc Országos Latin Fordítási Versenyen:
Magyar Ábel Mátyás 1. helyezést ért el. (Megtekinthető itt )
Versenyeredmények latin nyelv tantárgyból a 2017-2018-as tanévben. Megtekinthető itt
Hasznos linkek: események, versenyek, segédanyagok
Érettségi követelmények és korábbi vizsgaidőszakok vizsgaanyagai, központi írásbeli feladatsorok és javítási-értékelési útmutatók:
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/latin_nyelv_2024_e.pdf
https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/feladatsorok
Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV):
Általános tudnivalók: https://www.oktatas.hu/kozneveles/tanulmanyi_versenyek_/oktv_nyito
Korábbi tanévek versenyfeladatai és javítási-értékelési útmutatói:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/tanulmanyi_versenyek_/oktv_kereteben/versenyfeladatok_javitasi_utmutatok
Nemzetközi Arpinói Cicero Verseny – Certamen Ciceronianum Arpinas:
https://www.certamenciceronianum.it/it/
Ókortudományi Társaság – Latinfórum: rendezvények, versenyek, módszertani segédanyagok latintanuláshoz, egyebek:
https://latin-forum.weebly.com/roacutelunk.html
https://latin-forum.weebly.com/moacutedszertan.html
https://latin-forum.weebly.com/versenyek.html
Ókortudományi Társaság: http://okortudomany.hu/
Ábel Jenő Országos Latin Tanulmányi Verseny: https://abeljeno.elte.hu/
Pannon Versenyjátékok – Tanulmányi versenysorozat az ókori kultúrákról:
https://btk.pte.hu/hu/klf/tanulmanyi-verseny
https://www.palladion.hu/pannon-versenyjatekok-2022/
https://www.palladion.hu/aenigmata-latina-2022/
“Pro patria et libertate!” II. Rákóczi Ferenc Országos Latin Fordítási Verseny:
https://www.budai-rfg.hu/?p=47
Tehetséggondozó szakkör latin nyelvből
Február 25-én a Fazekas Mihály Gimnáziumban térítésmentes tehetséggondozó latin szakkört indítunk érettségire vagy nyelvvizsgára készülő gimnazisták számára.
Az első foglalkozás tervezett időpontja: 2020. február 25. kedd, 16.15 óra
További részletek megtekinthetők itt.
Jelentkezni és érdeklődni e-mailben a pelia@fazekas.hu címen lehet:
Péli Ágota
latintanár
2. idegen nyelv tanulása a gimnázium 9. évétől
Tisztelt Szülők! Kedves nyolcadik osztályos Tanulók!
Közeleg a 2. idegen nyelv választásának a határideje, ezért a Fazekas Mihály Gimnázium latintanáraként az alábbi gondolatokat szeretném megosztani.
Milyen területeken elkerülhetetlen a latin? Az egyetemi oktatásban kötelező az orvostudományi egyetemen, a bölcsészettudományi karon (történelem szakon, bizonyos élő idegen nyelvi szakokon, némely egyetemen a művészettörténet szakon, antropológián stb.), a jogtudományi és a természettudományi karon bizonyos szakokon, nagyon fontos a bionikán is, ami iránt a Fazekasban tanulók körében egyre nagyobb az érdeklődés. (Aki középiskolában latin nyelvet tanul, könnyedén megbirkózik az egyetemen a latin kötelező/kikerülhetetlen voltából eredő kihívásokkal, míg azok a fiatalok, akik ott találkoznak vele először, komoly nehézségekbe ütközhetnek…)
Sok egyetemen a korábbi latintanulás mentességet is jelent!
Kifejezetten ajánlom a latin nyelv választását azoknak a tanulóknak is, akiknek az élő idegen nyelv (többnyire az angol) tanulása során nehezen megy a társalgási feladatok végrehajtása, az idegen nyelven folytatott kommunikáció! Ezeknek a tanulóknak az újabb élő idegen nyelv esetén is hasonló problémáik lehetnek. Ezzel ellentétben a latin nyelvet tanuló diákoknak sem a tanítási órákon, sem az érettségin, sem a nyelvvizsgán nem kell idegen nyelven társalogniuk: a megmérettetés (fordítás latinról magyar nyelvre, nyelvtani kérdések, kultúrtörténet) magyar nyelven folyik – még az emelt szintű érettségin illetve a felső fokú nyelvvizsgán is!
Az órákat a kiscsoportos oktatás hatékonysága, a familiáris és stressz mentes légkör jellemzi. Nincs váratlan dolgozatírás és osztályzatra történő feleltetés, ugyanakkor a kis létszámnak köszönhetően mindenki bőven kap lehetőséget az egyéni megnyilvánulásra, sok gyakorlásra! A legtöbb dolgot sokszor már az órán megtanulják a gyerekek. Temérdek ötöst és piros pontot gyűjtenek, a tanulmányi átlag az évfolyamokon többnyire jeles.
Milyen egyéb gyakorlati haszna van a latintanulásnak? A latin nyelv számos európai nyelv tanulását jelentősen megkönnyíti, mivel a szókincs jelentős része, nyelvtani jelenségek sokasága, logikai rendszere átkerült a neolatin nyelvekbe. (Több tanítványom a latinnak köszönhetően mindössze egy-két év alatt tanulta meg olyan szinten – pl. nyelvvizsgára – az olasz, a spanyol, a portugál, a francia nyelvet, amilyen szintre a „nem latinos” társaik kb. négy gimnáziumi év alatt jutottak el. Az angol szavaknak is több, mint a fele latin eredetű. (Természetesen a magyar nyelvtan rendszerében történő eligazodást is erősíti.) A latin a hazai tudományos életben jelen van napjainkban is. Emellett a latin nyelv tanulása fejleszti a logikus, struktúrában történő gondolkodást.
A latinórán komoly szerep jut a kultúrtörténetnek, ami által a tanulók általános műveltsége is gyarapodik. Minthogy a klasszikus görög-római kultúra hatása térben és időben, évszázadokon át messzire terjedt, sok eleme jelen van az egész európai kultúrában: az irodalomban, a képzőművészetben, a zenében, a filozófiai gondolkodásban, a tudományokban és más területeken. A tanítási órák nagyon népszerű és hálás eleme a kulturális ismeretek gyarapítása!
Nyelvvizsga: A többi nyelvhez hasonlóan latinból is létezik államilag elismert alap-, közép- és felsőfokú nyelvvizsga. Minthogy a felvételi pontszámokat a nyelvvizsga jelentős mértékben gyarapítja, tanítványaim túlnyomó többsége leteszi (magas pontszámokkal) a középfokú nyelvvizsgát a 11. vagy a 12. évfolyamon.
Érettségi tárgyként, közép- és emelt szinten egyaránt választható tantárgy a latin. Tanítványaim minden tanévben többen választják is, és szép eredményt szoktak elérni, nem okoz nehézséget számukra a jeles megszerzése. Aki latin nyelvi érettségivel rendelkezik, a továbbtanulás során mentesül az egyetemi kötelező latinórákon való részvétel, valamint az azt követő záróvizsga terhe alól! Az így felszabaduló nem kevés időt a többi tantárgy tanulására tudja fordítani. Ez különösen nagy helyzeti előnyt jelent az orvosi egyetemen, de több más egyetemen is, például a már korábban említett szakokon is.
A versenyek tanítványaim körében nagyon népszerűek. A 10-11-12. évfolyamon, többféle országos versenyen komoly eredményeket szoktak elérni, az elmúlt években több ízben végeztek előkelő helyen. (Néhányan közülük az OKTV-n 1., 2., 5., 8., 12., 13. stb. helyezést értek el, és hasonlóan szoktak szerepelni az Ábel Jenő Országos Latinversenyen is a 10. évfolyamon, valamint a Horváth István Károly Országos Latin Nyelvi és Ókortudományi Versenyen a 9-12. évfolyamon.)
Legjelentősebb versenyünk a Nemzetközi Latin Nyelvi Cicero-verseny, a latin nyelvi „diák-olimpia”, amely évente kerül megrendezésre Cicero szülővárosában, az olaszországi Arpinóban, amelyen (valamint a hozzá kapcsolódó kb. egyhetes római kiránduláson) az elmúlt huszonnyolc évben 25 tanítványom képviselhette Magyarországot az európai fiatalokból álló több száz fős mezőnyben.
A latin nem nehéz, hiszen rendkívül logikus nyelv, és a logikai összefüggések előtérbe helyezésével és a gyakoroltatással a fazekasos tanulók méltán jutnak el komoly tudásszintre.
Célom, hogy a tanítványaimmal megszerettessem a tárgyat, s noha nem sorolják az „élő idegen nyelvek” közé, hasznosnak bizonyuljon számukra is a gimnáziumi latintanulás.
Budapest, 2018. április
Péli Ágota
latin nyelv szakos tanár
Tehetséggondozó szakkör latin nyelvből
Január közepén a Fazekas Mihály Gimnáziumban térítésmentes tehetséggondozó latin szakkört indítunk érettségire vagy nyelvvizsgára készülő gimnazisták számára.
Az első foglalkozás tervezett időpontja: 2019. január 16. szerda, 15.15 óra
További részletek megtekinthetők itt
Jelentkezni és érdeklődni e-mailben a pelia@fazekas.hu címen lehet:
Péli Ágota
latintanár
Letölthető dokumentumok:
2. idegen nyelv tanulása a gimnázium 9. évfolyamán: itt
Segédanyagok
- 9_évf_A III_declinatiós melléknevek egyeztetése_4 olv szavai_.pdf
- 9_évf_Egyeztesd a névmásokat a jelzős szerkezetekkel_MEGOLDÁSOKKAL.pdf
- 9_évf_VIII_olv_De divinatione_igéi_nyelvtani feldolgozás.pdf
- 9_évf_V_olv szavai_melléknév és főnév egyeztetése_.pdf
- 9_évf_V_olv_De deis Romanorum.pdf
- 9_ik évf_De deis Romanorum_Kiről van szó Zeusz szoborral.pdf
- A görög ábécé_A trójai háború hősei és egyéb mitológiai nevek_ÉS_Vetélkedő.pdf
- A kettős accusativus és a kettős nominativus.pdf
- Ablativus absolutus_példamondatok.pdf
- Az Alvilág_Kérdéssor a tankönyv alapján 69_71 oldal_11_évf.pdf
- Cicero élete és művei_TOTÓ.pdf
- Faladatok a consecutio temporum gyakorlásához_FELELETVÁLASZTÓS.pdf
- Földrajzi nevek_kiegészítendők_provinciák, földrészek.pdf
- Helyhatározás_hol_honnan_hová TÁBLÁZAT_Kultúrtörténet és nyelvtan.pdf
- IGÉK_ Bevezetés_nyelvtani alapismeretek_praesens imperfectum képzése.pdf
- Igenevek_igeneves szerkezetek alkalmazása_ELMÉLET.pdf
- Igeragozási rendszer táblázat__kitöltendő adott szövegek igeneveivel.pdf
- Keresd a párját_I_II_III_declinatiós főnevek és magyar megfelelőik.pdf
- Mellékmondat átalakítása participiumos szerkezettel.pdf
- PIRAMIS_Trójai mondakör_Róma eredetmondája_történelme.pdf
- Participiumok csoportosítása_TÁBLÁZATTAL.pdf
- Totó _ Ovidius és Petronius élete és műveik.pdf
- Totó_Latin_10_évf_Földrajzi nevek definíciókkal.pdf
- alapszókincs_nyelvvizsga_ITK.pdf
- játékhoz_Helyhatározás Hol Honnan Hová.pdf
- participium imperfectumos szerkezetek_kultúrtörténeti ismeretek_A.pdf
- participiumos szerkezetek_kultúrtörténeti ismeretek_B.pdf