ERASMUS-TERV — CÉLKITŰZÉSEK
Célkitűzés 1 : Európai polgárrá nevelés, emberi jogi nevelés
A mai modern, multikulturális társadalmakban érvényben levő eltérő értékek és nézetek az oktatás
keretein belül és általa értelmezhetők legyenek, hogy a fiatalok meglássák a különbözőségekben rejlő
lehetőségeket. A fiataloknak szervezett ún. nemformális tanulási alkalmak fejlesztése (emberi jogi
nevelés); hálózatok és együttműködések kiépítése az iskolarendszerű és másféle tanulás területein.
Mindez azért is lényeges, mivel diákjaink nagy része külföldön tervezi a jövőjét, és emiatt különösen
fontos, hogy valódi európai polgárokká váljanak, toleranciát, empátiát és együttműködést tanuljanak,
világszemléletük nyitott és befogadó legyen.
Az európai tapasztalatok közvetítése elsődleges számunkra, hangsúlyozva, hogy éppen az emberi
jogokban és az azokat védő és erősítő európai intézményrendszerben testesül meg mindaz, amit
közös európai értékeknek nevezünk.
Célkitűzés 2 : Az oktatás európai dimenziójának beépítése a tanulás-tanítás folyamatába
A 2020-as Nemzeti Alaptantervben fontos szerepet kapnak az európai identitás kialakításához
kapcsolódó fejlesztési célok – pl. a nyelvtudás, nyelvhasználat segítségével elért tudás erősítheti a saját
nemzeti azonosságtudatot, az európai közösséghez tartozás érzését, az európai civilizáció történetének,
az európai kulturális örökség, az Európai Unió történetének, az európai intézmények működésének
megismerése hozzájárul az európai identitás megerősítéséhez. Ezek minden tantárgyban, az iskolai
életben megjelennek. Az 2017-ben indított Európai Parlament Nagykövet Iskolája programhoz
csatlakozva folytatjuk munkánkat – aktív ismeretek átadása az Unióról, az Európai Parlamentről,
figyelemfelhívás az európai parlamentáris demokráciára és az európai polgárság értékeire. Célunk a
kollégák és a diákok európai civilizációra vonatkozó ismereteinek és kompetenciáinak bővítése, az
ezeket biztosító stratégiák, módszerek, technológiák elsajátítása, kapcsolatok bővítése, ehhez új keretek
biztosítása.
Célkitűzés 3 : A pályázó pedagógusok vállalják digitális kompetenciáik fejlesztését, a DigCompEdu szinteken való előrelépést a beépítő (B1)- gyakorlott (B2) szintről az irányító (C1)-újító (C2) szintre.
Az intézmény profilja és alaptevékenységei közé tartozó tehetséggondozás, szakmai szolgáltatás
nyújtása, nemzetközi partnerkapcsolatokban való tevékeny részvétel megkívánja az intézmény
pedagógusaitól a digitális technológiák célszerű megválasztását, azok tervezett, készségszintű
alkalmazását szakmai tevékenységük erősítésére, az önálló tanulás támogatására, az egyedi tanulási
nehézségek beazonosítására és megoldására, a hatékony tanulást segítő tantárgyközi kommunikáció
megvalósítására, valamint a digitális értékelési formák kiválasztására és adaptálására. Pedagógiai
szakmai szolgáltatóként elengedhetetlen, hogy tanáraink nyitottak legyenek az új digitális pedagógiai
megközelítések elsajátítására, e tudás intézményi, intézményen kívüli disszeminálására, a mindkét
dimenzióban történő kompetenciamérésre és értékelésre az intézményi hatékonyság növelésének
érdekében. Feladatunk az új pedagógiai megközelítések intézményi szintű megfogalmazása komplex
digitális technológiák beépítésével.
Célkitűzés 4 : Folytatjuk tanulásmódszertani tudásbázisunk bővítését innovatív technikák elsajátításával célként kitűzve módszertani kultúránk megújítását.
A közeljövőben nemcsak a digitális technológia, hanem a járványhelyzet bizonytalansága miatt is a
hagyományos módszertani kultúra megváltozásával szembesülünk. A teljes lezárás vagy jelenléti oktatás
mellett teret nyernek a hibrid formák. A diákok motivációjának fenntartása, a lelki egészségünk
megőrzése és a tanári hatékonyság szempontjainak együttes érvényesítése csak folyamatosan
megújuló, a technikai ismeretek mellett mindezen szempontok (lelki egészség, tanulási eredményesség
és motiváció, hatékonyság) figyelembe vételére alkalmas stratégiai-módszertani-technológiai eszköztár
és a támogató szakmai közösség megléte révén lehetséges. Ennek érdekében szükségesek további
módszertani továbbképzések és a szakmai közösség (nemzetközi-hazai-iskolai szintű) kereteinek
megerősítése személyes és vagy online formában.
